الأربعاء، 19 مارس 2008

حرب الطماطم

صوري هي جزء كبير من حياتي ...بل هي كل حياتي
عندما كنت صغيرة اعتاد والدي أن يأخذ لنا العديد من الصور في كافة المواقف "اعتقد أنني أخذت هذه العادة عنه"
كان لايكتفِ بصورة واحدة بل يأخذ للموقف الواحد اكثر من لقطة فترى الصور متسلسلة
واحده تلو الأخرى وكأنك تشاهد شريط فيديو بالتصوير البطئ "كنا ماجبناش كاميرا فيديو لسه"

عثرت على احدى هذه الصور لي وأخي
أنا أمسك بالطماطم وأهم بوضعها في فمي ويده تمتد لأخذها مني
المشهد التالي الطماطم في يده وأنا أتدافع واياه لأحصل عليها وانا في شدة الغضب
المشهد الثالث الطماطم ملقاة على سجادة الصالون "أنا مش عارفة ماما سابت بابا يصور كل ده ازاي ماخافتش على السجادة"
المشهد الرابع أنا فوق أخي والطماطم بينها وبيننا شبر ويدانا تمتد لالتقاطها "عارفين مشهد فريد شوقي ومحمود المليجي وهم بيتخانقوا مين يمسك المسدس الاول"
المشهد الخامس الطماطم اختفت ولايوجد سوايا انا وأخي نتشاجر
المشهد السادس ظهرت البطلة "الطماطم" وقد استوت بالأرض "الآن تستطيع أن ترى قدمي والدتي من الواضح انها قد علمت بالحرب وجاءت لانقاذ السجادة طبعا وليس الطماطم"
المشهد الاخير أحمد أخي ياكل الطماطم حتي بعد أن انتهى أمرها أما أنا فاكتفيت بمشاهدته "أنا ماكلش حاجة من الأرض"

دخلت والدتي إلى غرفتي وأنا اشاهد الصور ووجدتني منفجرة في حالة هستيرية من الضحك
"خير ضحكيني معاكي "
قلت لها
"أحمد أكل الطمااااااطم"

ملحوظة
أخي لا يحب الطماطم إطلاقاَ الآن حتى السلطة مكونة من جزر وخس وخيار والطماطم محرمة لا يطيق رؤيتها بالطبق "صدمة من الطفولة"

هناك 7 تعليقات:

د/اجدع بنوته يقول...

ياخراشىىىىىى

كرهتى الولد ف الطماطم

ربنا يخلهولك يارب

ودايما كده يكون ليكى ذكريات حلوه

مروة الزارع يقول...

الله ةةةةةةةة احلى حاجة الذكريات الحلوة

جميلة اوىىىىىىىى

Camellia Hussein يقول...

ههههه
وده جزاء اللي ياكل حاجة من علي الارض:)

غراب يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

لذيذة جداً
و أسلوبك حلو
و الأحلي الذكريات الحلوة
:)

أحمد هشام يقول...

عندما تعود بنا الذكريات للماضي. شعور لا يوصف .... لما تشوف حاجة الآن كنت تشوفها زمااااان وأنت صغير. ... ايييييييه والله زمان .... بوست في الصميم ...

يمامة شاردة يقول...

ههههههههههه

ايه يا بنتي المغامرات الجامدة دي؟

بقى فيه حد مايحبش الطماطم بردو؟

يعني ايه أصلا سلطة من غير طماطم؟


**على فكرة

أنا تقريبا كده عرفت انتي مين
;)

Blue Nile يقول...

ههههههههههههههههههههه
طبعا انتي عارفة انا بحب الطماطم قد ايه

يعععععععععععع